Jeszcze kilka lat temu wspomnienie



Jeszcze kilka lat temu wspomnienie o diecie wegańskiej powodowało głównie u słuchających wywracanie oczami. Dla wielu ludzi dieta roślinna, która eliminuje wszystkie produkty nabiałowe i inne odzwierzęce, wywołuje najczęściej wyobrażenie osoby, która je jedynie sałatę i muesli. Podążanie za dietą wegańską lub nawet włączanie w swoją dietę większej ilości pokarmów pochodzenia roślinnego, może zaowocować poprawą stanu zdrowia i oczyszczeniem organizmu. Badania pokazują, że zminimalizowanie ilości produktów pochodzenia zwierzęcego i spożywanie większej ilości roślin strączkowych, produktów wyprodukowanych z pełnych ziaren, owoców, warzyw, orzechów, a także nasion wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem wystąpienia szeregu chorób, w tym cukrzycy, chorób serca i niektórych rodzajów raka. Ponadto, gdy w grę wchodzi redukcja wagi okazuje się, że dieta wegańska jest idealna ze względu na pokarmy bogate w błonnik, które po zjedzeniu, powodują uczucie sytości przez cały dzień. Obecnie na świecie wzrasta procent osób na ścisłej diecie wegańskiej, staje się ona popularna nie tylko wśród gwiazd, ale także wśród społeczeństw Stanów Zjednoczonych i Europy. Dużo osób zadaje sobie pytanie, czy dieta roślinna jest odpowiednia dla każdego. Okazuje się, że z przejścia na dietę wegańską otrzymuje się wiele korzyści zdrowotnych, ale także przed osobami stosującymi dietę istnieje kilka wyzwań. Mocną stroną diety wegańskiej jest przede wszystkim utrata wagi. Badania naukowe potwierdzają, że brak w diecie https://szukamwycieczki.pl produktów pochodzenia zwierzęcego u osób pragnących schudnąć powoduje zwiększony ubytek masy, w trakcie okresu chudnięcia, w porównaniu z dietami wykorzystującymi mięso i nabiał. Eksperci twierdzą, że zdrowa dieta wegańska oparta na dużej ilości owoców, warzyw i pełnoziarnistych produktów pozwala zmniejszyć ilość spożywanych kalorii. Dodatkowo jedzenie wegańskie może pomóc zachować zdrowe serce, co zostało potwierdzone wieloma badaniami, w których w grupie kontrolnej były osoby na diecie zawierającej produkty zwierzęce. Weganie mają zazwyczaj niższy odsetek otyłości, cukrzycy, wysokiego cholesterolu i nadciśnienia, czyli wszystkich ciężkich chorób mogących zwiększyć ryzyko chorób serca. Za takie zalety diety odpowiadają pokarmy roślinne, które są bogate w błonnik i mają więcej tłuszczów zdrowych dla serca (takich jak oleje z awokado, orzechów czy oliwek) niż produkty pochodzenia zwierzęcego. Dieta wegańska może pomóc zmniejszyć ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów. Potwierdzają to eksperymenty naukowe porównujące wegan, wegetarian i mięsożerców, które wykazały, że ​​weganie mają znacznie zmniejszone ryzyko zachorowania na nowotwory. Inne badania nasuwają stwierdzenie, że dieta ta może pomóc zmniejszyć, w szczególności, ryzyko raka gruczołu krokowego i jelita grubego. Dlatego też dieta roślinna to przede wszystkim dieta oczyszczająca i przyczynia się do ulepszenia funkcjonowania organizmu, który nie jest obciążony przez toksyczne tłuszcze zwierzęce. Problemem osób na diecie roślinnej może być np. wyjście do restauracji, gdyż nie wszystkie oferują w swojej karcie dania wegetariańskie lub wegańskie. Stanowi to dodatkowe wyzwanie i dla niektórych może być znaczną niedogodnością. Dodatkowo trzeba się przyzwyczaić do kontroli etykiet produktów żywnościowych, które bardzo często posiadają zakamuflowane składniki zwierzęce, np. miód w sosie sałatkowym. Ponadto trzeba się wykazać pomysłowością przy przygotowaniu posiłków, aby dieta nie była monotonna. Należy też pamiętać, że przechodzenie na dietę wegańską powinno być przeprowadzane w sposób prawidłowy tak, aby w diecie nie brakowało niezbędnych witamin i innych składników żywieniowych, w tym kwasów omega.

Top